Fizika | Kémia | Matematika | Magyar irodalom | Informatika | ✚ Plusz |

Központi fogalmunk a levegő: a közeg, amelyben élünk

A 2020-as, némileg rendhagyó Digitális Témahét iskolánkban idén a levegő téma köré szerveződött. Különböző osztályok, különböző tantárgyak keretein belül olyan feladatokat, ismereteket kaptak, amely során a levegő fizikai, kémiai, matematikailag leírható tulajdonságain túl az irodalmi megközelítésig is eljutottak.
Idén a digitális témahét projektje egy különleges, pedagógiai szempontból kétségtelenül történelmi helyzetben valósult meg, ti. a digitális tanrend keretén belül. A tanulók feladataikat különböző digitális eszközön végezték, megoldásaikat is úgy küldték el tanáraiknak, valamint tájékozódtak a projekt más tantárgyainak megoldásairól.
A csoport munka inkább csak a feladatmegoldások vagy anyaggyűjtések szakaszában valósult meg, és az eredeti elképzeléstől eltérően ez a weboldal lett a projekt végterméke.
Ugyanakkor ez a fajta tantárgyakon átnyúló ismeretegyüttes fokozottan alkalmas a digitális pedagógia megközelítésének és módszereinek bemutatására, sőt, a jövőbe is mutat, amikor a kognitív folyamatokat a tantárgy-tanóra-osztályterem keretek lazításával lehet hatékonyabbá tenni.

Az összefoglalót készítette: Dombi Tibor, informatikatanár


Az iskola weboldala | Informatika tanulás | Digitális Témahét hivatalos
Fizika Hogyan működik a léghajó?
Tanár: Klára Botond
Osztály: 7d osztály
Feladat: Hogyan használják a léghajók a levegőt, mint gázt?
Digitális pedagógiai módszertan: Youtube video, Kahoot, Onenote



Kémia A levegő kémiai összetétele
Tanár: Bába Ildikó
Osztály: 7. és 8. évfolyam
Feladat: Milyen anyagok alkotják a levegőt? Hány százalékban?
Digitális pedagógiai módszertan: LearningApps - Tankocka



Matematika A levegő 'mérése'
Tanár: Osztertág Jánosné
Osztály: 5. osztály
Feladat: Térfogat fogalma, mértékegységek a levegővel kapcsolatban
Digitális pedagógiai módszertan: Google Classroom, Google Meet



Magyar irodalom Levegőlény
Tanár: Kővári Katalin
Osztály: 7. osztály
Feladat: Személyesítsd meg a levegőt!
Digitális pedagógiai módszertan: Google Classroom, Google Webdokumentum

Levegő
Volt egy ember, akit Levegőnek hívtak. Levegő egy nyugodt, csendes helyen élt messze a várostól. Levegő soha nem vágyott városi életre, mert a fák és az állatok körül érezte jól magát. Egyszer Levegő észrevette, hogy egy ház épül a szomszédjába. A házba egy család költözött, ahol 3 gyerek volt. A családdal nem volt semmi probléma, nem voltak hangosak, nem szemeteltek. Rá pár évre másik 9 ház épült a réten, de ők már nem voltak jó szomszédok. Volt, aki a szemtetet dobálta szét, volt, aki a növényeket tépte le, és olyan is volt, hogy az állatokat zavarták.

Teltek múltak az évek, és a településből már város lett. Levegőnek sokszor felment a láza vagy sokszor köhögött. Elment az orvoshoz, hogy beszéljen vele. Levegőnél allergiát diagnosztizáltak. Kiderült, hogy allergiás a füstre, az autógázra, a dezodorokra és minden másra, ami füstöt áraszt. Néha levegőre rájött a köhögés, de nagyobb probléma nem volt. Egyszer pár fiatal cigizett a háza előtt, ezért levegőnek felment a láza és elkezdett köhögni. Ki is ment szólni nekik, hogy máshol cigizzenek, de ők rá se hederítettek, ezért Levegő rosszul volt, míg el nem mentek.
Egy év elteltével már szinte mindennapos volt, hogy Levegőnek felment a láza. Levegő el akart költözni, de minden helyen a világban már autók és nagy mennyiségű füstöt kibocsátó gyárak voltak. Így hát Levegőnek azóta is növekszik a láza, de az emberek nem törődnek vele.
Bucsi Balázs 7. a



Informatika Levegőszennyezési grafikon
Tanár: Dombi Tibor
Osztály: 7. osztály
Feladat: Rajzoljunk grafikont kóddal
Digitális pedagógiai módszertan: HTML kód, SVG kód

Légszennyezettségei grafikon

Más tantárgyakból is találkozni fogunk ezzel a fogalommal a héten. Megismerjük a levegő összetételét, a légzés működését, a légszennyezés káros hatásait, és módszereket arra, hogy hogyan tudjuk csökkenteni a városok levegőjének szennyezettségét!

Informatikai feladatunk: Készítsünk SVG-ben diagramot a légszennyezési adatokból!

A levegőszennyezettség egyik fontos adata, hogy mennyi káros anyagot tartalmaz egy köbméter levegő, ezt Budapest különböző pontjain mérik, hozzánk legközelebb a XVIII. kerületi mérőállomás van, ennek elmúlt 10 napban mért, egyik káros anyagra, a nitrogén-dioxidra vonatkozó adatait láthatjuk mikrogramban déli 12-kor. (Forrás: levegominoseg.hu)
Tulajdonságai: Az NO² vöröses-barna, szúrós szagú, savas kémhatású gáz. Nagyon reakcióképes, erősen oxidáló, korrozív hatású. A levegőnél nehezebb, vízben rosszul oldódik.
Életünkre való hatása: Huzamos hatás tünetei: az NO² csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel szemben, súlyosbítja az asztmás betegségeket, gyakori légúti megbetegedéshez, idővel pedig a tüdőfunkció gyengüléséhez, vérkép elváltozásokhoz vezethet.
Honnan került a levegőbe? A NO² főleg a fosszilis tüzelőanyagok (szén, földgáz, kőolaj) elégetéséből származik, különösen a járművekben használt üzemanyagból. A városokban kibocsátott NO² 80%-át adják a gépkocsik.


LÉGSZENNYEZÉS Budapesti adatok 2020. március 11-től 21-ig NO² mg/m³ 7,7



További feladatmegoldások
Digitális pedagógiai módszertan: MS Office, Notepad++

1. A levegő a hétköznapokban Gosztolai Péter, 5.a




2. A Gödöllői Királyi Kastély Digitális Témahéthez kapcsolódó weboldal-tervező pályázatán nyert pályamű
Készítették: Árva Miron, Balázs Bettina, Bodnár Hajnalka, Kiss Dorka, Sztakó Korina 7.a

A teljes pályázati anyag




3. Adatok a levegőről Ruby Luca, 5.a