Informatika tanulás - Újlak 2018/19 - 7-8. osztály

5-6. osztályIskola honlapjaDigitális témahetekSegédletSzakkörElérhetőség

ÉVVÉGI_DOGA

Animáció a weboldalon
A html kódba animációt beilleszteni többféleképpen lehet. Eredetileg vagy külső file-t használtak (gif, flash) vagy a JavaScriptben rejlő programozási lehetőségeket használták. Később a CSS-be is beépítésre került a @keyframes, ami from - to szerkezetben a html elemeket vagy tulajdonságaikat, helyzetüket változtatva mozgással vagy színátmenetekkel épít föl animációs hatásokat. A from tartalmazza a kiinduló állapotot, a to pedig a végállapotot. E közé alkotja meg a CSS keyframes az átmeneti frameket.
Erre készítettünk az órán egy példát:


A <div> elem háttérszínét (background), a benne lévő szöveg betűméretét (font-size), helyzetét (top - vagyis az oldal tetejétől való távolság pixelben) és méretét (width/height) változtatja meg ez a keyframes 5 másodpercenként, és az animáció folyamatos (infinite).
Digitális lábnyomunk
Valós énünk részévé vált az úgynevezett "digitális énünk".

Ez az "énünk" digitális tárhelyeken bitekben egyre növekszik, minden fényképpel, szöveges megnyilatkozással vagy multimédiás tartalom előállításával egyre nagyobb helyet foglal el.
Ugyanakkor mindaz, amit az online világban teszünk, a digitális lábnyomunk részévé válik, úgymint bejegyzések, lájkolások, file-tárolások, tárhely használatok, keresések, wifi-belépések, digitális pénzmozgások, stb.

A digitális lábnyomunk mindaddig a virtuális térben marad, amíg bitekben valahol tárolják. Azt tudnunk kell, hogy minden feltöltött file előkereshető. Nincs törlés. A törölt file-ok digitális nyomai is megmaradnak, ha máshogy nem töredékekben, és megfelelő algoritmusokkal újraéleszthetők.

Azt is fontos tudni, hogy a mobileszközök is közvetítenek rólunk információkat, pl. minden wifi belépés adata megmarad, ugyanúgy a látogatott webhelyek vagy e-mail kapcsolatok úgy az okoseszközön, mint a kapcsolatot közvetítő routerek, szerverek log file-jaiban örökre megőrződnek.
Sokszor a szolgáltatók vagy üzemeltetők hanyagsága miatt ezek a file-ok játszva kinyerhetők minimális hozzáértéssel...

A digitlis lábnyomunkkal kapcsolatban a legfontosabb feladatunk a körültekintő beállítások használata, jogosultságok, megosztások korlátozások figyelemmel követése.




RGB szín véletlenszámmal


Egy bekezdés háttérszínének véletlenszerűen kiválasztott RGB értékeit a szkripten belüli véletlenszámokkal adjuk meg.
Sőt, ezesetben a véletlen értékeket is kiiratjuk az azonosítóval ellátott bekezdésbe!




Színkódok
A html színkódok, ahogy minden informatikai színkód, alapvetően 3 adatból áll, a piros-zöld-kék (angolul: RGB - red, green, blue) összetevőből. Minden elérhető szín, ennek a három színnek a keveréséből jön létre a szemünk számára, ami azt jelenti, hogy egy képpont színét ennek a három értéknek a beállításával jeleníti meg a számítógép - vagyis az abban külön egységként is működő videokártya. A 16 millió színváltozatot megjeleníteni tudó HD monitor minden értéket 0 - 255 között tud értelmezni, nem másért, mint a 255 x 255 x 255 lehetőség miatt.

Ebből az is következik, hogy egyrészt logikai úton, másrészt a w3schools Color Pickerére kattintva színbeállításokat tudunk meghatározni.
Értelemszerűen van 5 szín, amit kapásból meg tudunk mondani:
Piros: R - 255, G - 0, B - 0.
Zöld: R - 0, G - 255, B - 0.
Kék: R - 0, G - 0, B - 255.
Fehér: R - 255, B - 255, G - 255.
Fekete: R - 0, B - 0, G - 0.

Van egy másik lehetőség a html kódban, az ún. hexadecimális vagyis 16-os számrendszerben meghatározott értékbeállítás, ez hat helyiértéken 0-f-ig 16 értéket vehet fel, elé mindig oda kell tenni a # jelet, hogy értse a program, mit akarunk, a w3schools minden színnek a hexadecimális kódját is megmutatja, és hasonlóan az RGB-hez ez is elég logikus, három pár karakter adja meg az rgb értéket, ebben a sorrendben, a legkisebb 00-tól a legnagyobb ff-ig:
Piros: #ff0000
Zöld: #00ff00
Kék: #0000ff
Fehér: #ffffff
Fekete: #000000




Dinamikus diagram

🖳
Bevétel modellező feladatunk két automatikus kitöltéssel indul, az első, hogy az a2 cellába beírjuk a január-t, és a cella jobb alsó sarkára kattintva, lenyomva húzzuk lefele, amíg ki nem tölti automatikusan a dátumstruktúrát, magyarul a hónapok neveit.
A b2 cellába a tanult véletlenszám generáló függvényt alkalmazzuk, | =vél()*1000 | az eredetileg kapott 0-1 közötti értéket ezerrel szorozzuk meg, az értelmezhetőség érdekében. A jobb gombra kattintva a cellabeállítások szám formátumát Euró-ra állítjuk. A hónapokhoz hasonlóan itt is automatikus kitöltéssel végig megyünk. Gyakorlásképpen az e2 cellába a maximum kiválasztás függvényt használjuk. A diagramot a beszúrás menüben érjük el, a feladathoz illeszkedő formátumot választjuk. A "Diagramcím"-et átírjuk, a méretet beigazítjuk.
A legismertebb diagram formák: kördiagram, oszlopdiagram, vonaldiagram.

Digitális tárhelyek

Kevés a tárhely
Tovább >>

File-ok és mappák

Adatok a számítógépen
Tovább >>