KORREPETÁLÁS

FELNŐTTKÉPZÉS

WEBTECHNIKÁK

ADATBÁZISOK

Informatika tanulás - Újlak 2019/20 - 6. osztály

NyitólapIskola honlapjaDigitális témahetekElérhetőség

Tudnivalók az otthoni informatika tanuláshoz!

Kedves Szülők és Diákok! A digitális oktatás számunkra egyáltalán nem újdonság, mert ezt a dplatform.hu-s felületet évek óta használjuk. Ahogy látjátok hétről hétre ki lesznek ide írva az arra a hétre vonatkozó feladatok, beadandók (a füzetet egyelőre most elfelejtjük...).
Beszámolás a tanultakról egy kisebb vagy nagyobb tanulási egység végén lesz, teszt formájában, ezt mindig jelzem az e-naplóban (Kréta) is, és azt is, ha valaki nem adta esetleg be határidőre a feladatot.

Közeleg az év vége, az év végi jegy megállapítása az e-naplóban látható átlag szerint fog történni.


Természetesen 5-ösre csak az számíthat, aki a digitális tanrend alatt minden kötelező és szorgalmi feladatot határidőre beadott!
Ha kérdés vagy probléma van, a legjobb mindig közvetlenül nekem e-mailt írni!
Dombi Tibor, informatikatanár


Mik azok a címkék a könyvtári polcokon?
A könyvtárak könyvgyűjteményeit a kereshetőség kedvéért valamilyen rendszerbe kellett szervezni. Ez azt jelenti, hogy akármelyik könyvtárba bemegyünk a polcról kilógó cédulák alapján tudunk tájékozódni arról, hogy milyen téma hol található.
A rendszer neve ETO.

Az Egyetemes Tizedes Osztályozás (ETO) nemzetközi könyvtári osztályozórendszer, amely az ismeretterjesztő és szakdokumentumokat a tartalmuk szerint csoportosítja, és osztályokba rendezi.
Szabó Ervin 1910-ben a Fővárosi Könyvtárban Dewey osztályozásából és a brüsszeli kiadás segítségével kialakította tizedes osztályozását. 1916-ban Magyarországon először a Kereskedelmi Múzeum könyvtárában vezették be az ETO rendszerét (az Országos Széchényi Könyvtárban 1936-ban). Általános bevezetésére a közkönyvtárakban 1949–1950-ben került sor.
Az utóbbi időben az ETO-t egyre több kritika éri hátrányai miatt, többek között a főosztályok sorrendje nem felel meg a modern követelményeknek, a rokon tudományok elszakadnak egymástól és mechanikusan túl merev. Ellenben viszonylag egyszerűen kezelhető, és az átfogó fogalmak szerinti keresés könnyű. Ma a világon kb. 50 országban használják, a fejlesztésért a hágai UDC Consortium a felelős.
(Wikipédia)

Az ETO hierarchiája 10 főosztályból, osztályokból, alosztályokból, szakcsoportokból és szakokból áll.
A főosztályokat egyjegyű, az osztályokat kétjegyű számokkal, az alosztályokat háromjegyű számok jelölik. Minden harmadik számjegy után pontot raknak.
Az ETO főosztályai: Az ETO besorolás persze nemcsak a polcon jelenik meg, hanem minden egyes könyvben is, a könytári cédulán.
Az alábbi könyvtári könyv cédula jelzéseinek magyarázatán láthatjuk az ETO számot (is), amely mutatja, hogy a 3-as főosztályba tartozik, mert az első háromjegyű szám első számjegye 3-as (371):

Újra teszteld a tudásod!


Információk és ismeretek az internetről


Az interneten található rengeteg információ segítséget és akadályt is jelenthet, ha valamit pontosan meg akarunk tudni. Miért?

Többféle internetes kereső oldal létezik, a legismertebb a google.hu


Ez nem azonos a Google Chrome böngészővel, ami egy alkalmazás a számítógépen vagy az okos mobiltelefonon! Ne keverjük össze!
A google keresőt akkor kell használnunk, ha NEM TUDUNK valamit, és internetes keresésbe fogunk. Ha TUDJUK egy weboldal címét, akkor fölösleges kerestetni a google-ben, ehelyett írjuk be a böngésző címsorába közvetlenül!


Az URL egy weboldal címét jelenti, ami három részből áll, pontokkal elválasztva:Ebben a példában, ha egy magyarországi bejegyzésű weboldalról beszélünk: www.valami.hu

Fontos tudnivaló a Google-kereséshez!

A keresőbe sose pontosan, szó szerint írjuk be, amit tudni szeretnénk, hanem valami távolabbi, egy vagy két szavas meghatározással.

Ilyenkor ugyanis sokkal nagyobb találati listát kapunk, amiből könnyebben ki tudjuk választani a számunkra hasznos oldalt.

Mi történik egy google keresés indításakor?


A google keresőprogramja végignézi a weboldalak információs adatait, és kiválasztja a legtöbbet látogatott a keresésünknek megfelelő weboldalakat a kulcsszavas megfelelés alapján. A listát a program állítja össze, előre rakva a legjobban megfelelőket, összefésülve a leggyakrabban látogatottakkal.

Megjegyzés: érdemes a listában a weboldalak szövegeibe beleolvasni, hamar kiderül, hogy hasznos vagy haszontalan számunkra az adott találat.

A keresési eredmény felhasználása

A találati listában, ha rákattintunk a nekünk megfelelő találatra, a böngésző megjeleníti a weboldalt.
Hogyan tudunk felhasználni a weboldalról tartalmakat? Természetesen ki kell jelölnünk, ha szövegről van szó, meg kell nyomnunk a szerkesztés menüben a másolás parancsot (ctrl + c), majd a saját dokumentumunkba visszalépve, megnyomjuk ugyancsak a szerkesztés menüben a beillesztés-t, (ctrl + v). Képeknél más a helyzet, ott a jobb egérrel a weboldalon a képre kattintva találunk lehetőségeket, pl. kép mentése, kép másolása. A kép felhasználása a saját dokumentumunkban vagy ugyancsak beillesztés, ha az eredeti helyen másoltuk, vagy beszúrás, onnan, ahova mentettük.

Érdekesség: NatGeo video - A Google világa





Az e-naplóban az eheti óránál, a házi feladatnál megtalálható linkre kattintva kell megoldani a tesztet! Ez lesz az egyik májusi jegy!
Olvasd el újra az elmúlt két hét anyagait, és a tanultak alapján válaszolj a Google űrlap kérdéseire. Természetesen elfordulhat, hogy az interneten is kell keresgélni valamely válaszért.

- FIGYELEM! - A teszt akkor van kész, ha minden kérdésre válaszoltál és alul az elküld gombra kattintottál, amiután a rendszer üzenettel jelzi, hogy elment a teszt megoldása.
Az e-naplóban házi feladat hiánnyal fogom jelezni, akié nem érkezett meg.
Határidő, péntek május 15-e!

Ha valakinek nehézsége támad az űrlap megnyitásával az e-naplóban, írjon¹ a fenti elérhetőségre!


¹ Az e-mail-t mindig köszönéssel kezdjük, bemutatkozunk, osztályunkat is pontosan megadjuk, feltesszük világosan, érthetően a kérdést, utána teljes név aláírásával elköszönünk. (Már bocsánat, csak nem mindenki hallott még ezekről a szabályokról...)





Az éltünket meghatározó digitális szolgáltatások
E-kereskedelem - Olvasmány ¹
¹ Olvasmány





Hogyan és miért kell adatainkat védeni?
Mi számít személyes adatnak az EU-ban? ¹ ¹ Olvasmány





Mit jelent a világháló?
Hogyan jött létre? ¹ ¹ Olvasmány




Eljött az ismétlés ideje!
Nézzétek meg a segítségnek szánt bemutató videót!

VIDEO MEGTEKINTÉSE






Fejleszzük tovább a múlt heti grafikont, tegyünk bele animációt és értelmezzük a látványt,
címadással és forrásmegjelöléssel!
1 2
3
Feladat önállóan: Készítsétek al a másik két vonal animációját (azonosítók lin2 és lin3, és #lin2 #lin3 az animációbeállítás a style-ben!)
Küldjétek el a megoldást az elérhetőségre kattintva emailben, a printscreent vagy a képernyő fotóját!
KÉRDÉS: Kötelező ezt megcsinálni?
VÁLASZ: Természetesen, nem (hurrá!), DE! - gyakorolgassatok, kísérletezgessetek a TryItYourself-ben, és aki ötöst szeretne az év végén, annak azért erősen ajánlott ezeket a heti feladatokat folyamatosan elküldeni!






A Digitális Témahét projektünk témája: a levegő!
Más tantárgyakból is találkozni fogunk ezzel a fogalommal a héten. Megismerjük a levegő összetételét, a légzés működését, a légszennyezés káros hatásait, és módszereket arra, hogy hogyan tudjuk csökkenteni a városok levegőjének szennyezettségét!

Informatikai feladatunk: Készítsünk SVG-ben diagramot a légszennyezési adatokból!

A levegőszennyezettség egyik fontos adata, hogy mennyi káros anyagot tartalmaz egy köbméter levegő, ezt Budapest különböző pontjain mérik, hozzánk legközelebb a XVIII. kerületi mérőállomás van, ennek elmúlt 10 napban mért, egyik káros anyagra, a szén-monoxidra vonatkozó adatai mikrogramban déli 12-kor. (Megtalálható: levegominoseg.hu)
Mi az a szén-monoxid? A CO színtelen, szagtalan, vízben kevéssé oldódó gáz.
Hogy kerül a levegőbe? Emberi tevékenységből: fosszilis tüzelőanyagok tökéletlen égésénél, erőművekből, gépjármű közlekedésből, lakossági fűtésből.
Milyen hatása van? A CO emberre, állatra egyaránt rendkívül mérgező.
A második vonal 10 pixellel lejjebb indul és 371 pixel hosszú lesz! stb...


A Digitális Témahét szorgalmi feladata: készítsd el az ábrát a w3schools Try It Yourself kétablakos felületén, legalább 5 értékkel, különböző színekkel! Készíts róla printscreent vagy fényképet és küldd el a fent megadott emailre! (Elérhetőség)
Olvasnivaló a levegőszennyezésről



Ismételjünk!
Hogyan hozhatunk létre SVG vonalas animációt?

Feladat: Változtasd az animáció értékeit!

Try It Yourself!



Alapfogalmak
A webprogramozásban háromféle kódot használunk: A weboldal működéséhez szükség van egy html file-ra, egy web szerverre (tárhelyre), és egy böngészőre, ami a felhasználó gépéről internet kapcsolaton keresztül kapcsolódik ehhez a szerverhez.

Korábbiak...

Adattárolás

Adattárolók és működésük
Tovább >>

Hogyan működik?

A számítógép részei
Tovább >>